Organisera företagsevent

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Varför anlitar folk evenemangsplanerare? Denna fråga har ett enkelt svar: individer ofta saknar den kompetens och tid att planera evenemang själva. Oberoende planerare kan gå in och ge dessa speciella händelser den uppmärksamhet dem förtjänar. Starta en verksamhet inom företags event kan vara givande, särskilt om du har en utåtriktad personlighet och massor av kontakter inom branschen.

Details

Oavsett om du är intresserad av att planera företag, sociala, ideella eller regionala händelser, kommer du vilja identifiera din nisch så att du kan komma igång med finess och självförtroende. Med rätt utbildning, lite erfarenhet, ditt eget speciella varumärke och en gnistrande portfölj, kan du vara på väg i rätt riktning som en företags- event organisatör.

Events som affärsidé

Rally, cowboykonferens eller vinprovning? Det finns stor bredd inom event området. Det finns oerhört mycket olika saker man kan göra. Företags events kan vara ett bra sätt att stärka kundrelationer eller sammansvetsa arbetsgrupper. Event är mer som en kommunikationsform och inte bara an aktivitet. Styrkan med event är att det ger en direktkommunikation med kunderna, som får möjligheten att få uppleva saker med alla sinnen. Gör man det på rätt sätt kommer det budskap man vill föra ut att kommas ihåg.

Innan du börjar

Utvärdera dina egenskaper för att ta reda på om du har vad som krävs för att komma igång i händelse planering verksamhet. Få en utbildning och lär dig allt du kan om event verksamheten. Om du är energisk och utåtriktad och älskar att arbeta med människor, kan händelse planering vara rätt för dig. God organisations förmåga, flexibilitet och kreativitet alla spelar roll i din framgång. Försäljningsegenskaper och färdigheter att förhandla samt förmågan att improvisera när saker går fel är också stjärniga egenskaper. 

Tänk startkostnader, som hyra, utrustning, marknadsföring och reklam, licensiering och försäkringar. Hur mycket kapital du behöver för att starta ett företagsevenemang planering kommer att bero på den ekonomiska styrkan i det område du bor i och om du öppnar butik i ditt hem eller hyr ut kontorslokaler. 

Organisera fester till dem du känner eller erbjud dig att planera insamlingar för ideella organisationer för att få erfarenhet. Gör ett positivt intryck på människor i samhället som kan rekommendera dig för andra möjligheter händelse planering. Underskatta inte kraften i samhällsengagemang för att komma igång i event branschen. 

Utveckla en affärsplan som beskriver dina målgrupper, hur du planerar att marknadsföra dina tjänster och dina ekonomiska planer. Bestäm din målgrupp genom att identifiera om du vill fokusera på företag av en viss storlek eller inom en specifik bransch. Undersök andra företags verksamheter inom event planering i ditt område.

Bestäm vad de erbjuder och hur du kan skilja ditt företag. Skapa en lista över dina tjänster och ge prissättning baserad på typ av händelse du planerar, eller etablera en timavgift för dina tjänster. Arbeta med en advokat för att skapa ett avtal som skyddar dig, liksom dina kunder.

Vad är evenemangsplanering?

Denna fråga kan vi bryta faktiskt ner i två frågor: vilka typer av händelser vi talar om - och var är händelsen planerad? Generellt sett speciella händelser ordnas ofta för följande ändamål:

• Firanden - mässor, parader, årsdagar
• Utbildning - konferenser, möten, inspirationsdagar
• Erbjudanden - produktlanseringar, modevisningar.

Denna lista är inte uttömmande, men som exempel illustrerar, kan speciella evenemang vara affärsrelaterade, rent socialt sammanhang eller någonstans mittemellan.
Vad är då evenemangsplanering? Planerare av en händelse kan hantera någon eller alla av följande uppgifter i samband med denna händelse:

• Undersöka - samla information
• Konstruera en händelse
• Att hitta en plats
• Arrangera mat, inredning och underhållning
• Planering transport till och från evenemanget
• Skicka inbjudningar till deltagarna
• Arrangera nödvändigt boende för deltagare
• Samordna verksamheten med inblandad personal
• Övervaka på platsen
• Genomföra utvärderingar av händelsen

Hur många av dessa aktiviteter ditt företag bedriver i beror på storlek och typ av en viss händelse, som i sin tur beror på den specialisering du väljer.

Så gör du

Som företags evenemangsplanerare samarbetar du med små, medelstora och stora företag samt ideella organisationer, för att organisera allt från möten och traditionella lunchfester till mer originella event och händelser. Du arbetar för att hjälpa upptagna chefer planera evenemang från början till slut, gör allt från att säkra arenor och leverantörer till att hantera händelsebudgetar och logistik. 

Starta ett framgångsrikt företags event planeringsverksamhet kräver ett engagemang och brett nätverk med beslutsfattare för att sälja dina tjänster och expertis. En event planerare behöver också bygga starka relationer med lokala leverantörer och arenor som de kan använda för sina kunders evenemang. Erfarenhet, utbildning och certifieringar gör dig mer marknadsmässig och ger ditt företag trovärdighet. 

Planera för framgång. Tänk på din målgrupp när du schemalägger en händelse. Den "när" och "var" är viktiga överväganden för att maximera närvaro. För varje händelse bör du ställa två mål: vad du hoppas uppnå, och vad du hoppas dina deltagare kommer att uppnå. planering hjälper att fokusera ditt arbete, kommunicera effektivt och ge en meningsfull upplevelse för alla inblandade.

Marknadsföring

Hyr en frilansande webbplats- och grafisk formgivare för att hjälpa dig att skapa en visuell bild för ditt företag. Utveckla en logotyp, hemsida och designa visitkort. Arbeta med dina designers för att skapa en broschyr, en portfölj och brevpapper. Ditt marknadsföringsmaterial bör innehålla bilder av tidigare händelser som du har ordnat och en förteckning över dina tjänster. Skapa ett kontraktformulär och utvärderingsmallar som du kan använda med dina kunder.

Nätverka med leverantörer inom event området exempelvis florister, catering, bagerier, fotografer, mötes - och konferensanläggningar och event arrangörer i ditt område som kan använda dina tjänster. Presentera dig själv och ditt företag för dem på lokala evenemang och mässor. Samordna en direktreklam kampanj och skicka säljbrev eller vykort till dessa företag för att komma i kontakt med dem. 

Nätverka kraftigt på lokala evenemang och i andra sociala sammanhang. Presentera dig själv för leverantörer och hotelledningen. Det finns inget mer kraftfull än ett fast handslag och en minnesvärd introduktion som talar väl om din kompetens. Intervjua potentiella leverantörer och fråga om de erbjuder rabatter. Följ upp med en "tack" kort eller någon form av bekräftelse. 

Marknadsför din verksamhet under lokala affärshändelser, i lokala tidningar, nyhetsbrev och på lokala webbplatser och bloggar och genom sociala medier. 

Håll seminarier på ditt kontor, biblioteket eller aktivitetshus och erbjud småföretag tips om event planering och marknadsför dina tjänster. Skapa en portfölj som visar dina mest minnesvärda uppdrag, bland annat "tack" brev, framgångsrika event och fotografier av händelser som du har planerat i det förflutna. Visa den för potentiella kunder och imponera på dem med dina speciella talanger och förmågor.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo