Konstgjorda blommor

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Konstgjorda blommor är imitationer av naturliga växter som används för dekoration av hemmet och offentliga miljöer. Konstgjorda blommor passar utmärkt när man inte har tid med riktiga växter utan vill ha något som är enklare att ta hand om. De är särskilt praktiska för alla med en hektisk livsstil, eftersom de inte behöver mer tillsyn än att bara torkas av med en fuktig trasa någon gång emellanåt. Och det bästa är att konstgjorda växter aldrig vissnar.

Details

Om du har en känsla för blommor och blomarrangemang, kan arbete med konstgjorda blommor vara ett bra sätt för dig att tjäna extra pengar eller starta en egen affärsrörelse. Även om färska blommor är populära, det finns många fördelar med att arbeta med konstgjorda blommor, de är bl.a. billigare och lättare att lagra, eftersom de aldrig vissnar och är mindre benägna att skadas än färska blommor.

Trender

Arbeta med konstgjorda blommor blir alltmer populära. De små entreprenörerna kan starta och driva en framgångsrik blomaffärsverksamhet hemifrån utan att behöva betala för lagring och underhåll av levande blommor. Fler företag köper konstgjorda blommor på grund av lättare underhåll. Brudpar begär buketter av konstgjorda blommor eftersom priset är rätt, och de kan välja som de vill oberoende av tid på året.

Innan du börjar

Utvärdera dina blomster kunskaper, och få mer utbildning om det behövs. En examen krävs inte för att vara en blomsterdekoratör, men ett öga för färg och arrangemang är nödvändigt. Det finns många böcker och online-kurser för att lära sig både grundläggande och avancerade färdigheter.

Mixa och matcha olika blommor för att skapa intressanta och varierande arrangemang eller håll dig till en sort och experimentera med olika färger. Ordna arrangemang i ditt hem för att visa upp din design och testa intresse. Ge dina produkter som gåvor till familj, vänner och grannar och be om feedback.

Vill du satsa på en traditionell blomsteraffär eller fokusera på att skapa blomarrangemang enbart för hem och företag, kanske på ett kontrakt? Vill du designa blommor för evenemang, såsom bröllop och fester? Svara på dessa frågor kommer att hjälpa dig att avgöra vilken typ av utrymme du behöver för att driva ditt företag.

Bestäm vilken typ av blommor som du försöker sälja

Har du en särskild inriktning som du ska erbjuda? Egentillverkade blommor eller importerade? Hur många av varje typ av blomma kommer du köpa? En bra planering hjälper dig att köpa bara de blommor som du behöver och inom den budget som du vill använda.

Få in den utrustning och förnödenheter som du behöver. Köp en dator och programvara, ex. för att göra fakturor, ett stort arbetsbord, bekväm stol, material för blomsterarrangemang och andra förnödenheter. Hitta källor för att köpa konstgjorda blommor, blomband, vaser och cellofan till grossistpriser. Dessutom diverse behållare, rengöringsspray samt konstgjorda fjärilar, fåglar, fågelbon och andra utsmyckningar för dina arrangemang. Utveckla ett inventeringssystem och ett sätt att beställa förbrukningsmaterial snabbt.

Hitta din arbetsplats

Ett företag som säljer konstblommor behöver inte vara placerat i en kommersiell lokal. Arbetet kan hanteras från ditt eget hem. Beroende på vilka typer av blommor som du planerar att sälja, kan verksamheten även utökas till Internet.

Skapa en arbetsyta i hemmet eller hyr en studio. Du behöver utrymme för att göra och arrangera blommor, lagra material och utrymme för pappersarbete. Ett hembaserat arbetsställe är billigare när du börjar, men en studio kan vara nödvändig om du inte har tillgängligt utrymme hemma.

Välj en plats som passar dina behov. Om du vill ha dropp in kunder, välj en iögonfallande plats som kommer att dra uppmärksamhet från förbigående. Om du vill fokusera på att skapa arrangemang för hem, företag och event, välj en plats som ger dig gott om utrymme att arbeta och träffa potentiella kunder, det kan vara ditt eget garage eller en hyrd konstnärsateljé. Vackra arrangemang kan göras i din källare och med hjälp av internet levereras till hem och företag över hela världen. 

Undersök den lokala marknaden

Genomför både online och offline forskning för att bestämma storleken på din marknad, om det finns efterfrågan lokalt och hur stor konkurrensen är. Använd företagskataloger, besök konkurrenters hemsidor eller kontakta lokala företag i ditt område för att fastställa de lokala behoven. Tänk på dina kunskaper och intresse när du väljer målmarknader. Till exempel, stora buketter är typiska för bröllop, medan små blomarrangemang är bäst för kontorsföretag och återförsäljare.

Nischmarknader är ofta förbisedda av de större företag, men kan vara lönsamma för mindre aktörer och är mindre konkurrenskraftiga. Nischmarknader för konstblommor och blomsterarrangemang kan omfatta teatrar, små kontorsbyggnader, myndigheter, små butiker, konstgallerier och souvenirbutiker.

Köpa konstgjorda blommor från grossister

Skaffa kataloger, broschyrer, webbadresser och kontakt uppgifter till svenska och utländska grossister. Det finns butiker och blomsterfabriker som är specialiserade på försäljning av konstgjorda blommor på grossistbasis. Du bör faktiskt se blommorna först innan du köper något för att kontrollera om det är det du letar efter. Inte alla konstgjorda blommor är desamma.

Köp blommor online från ett ansett blomföretag om du inte har en lokal grossist. Online blomgrossister kan komma att fråga efter din f-skattesedel för att leverera till dig. De kan också kräva ett minsta orderbelopp. Inspektera blommorna när du får dem. Om de inte är något som du kan arbeta med, returnera dem.

Försäljning

Se till att du sätter priserna som täcker kostnader för förbrukningsmaterial och genererar en vinst. Justera priset om du känner att det är för högt eller för lågt i förhållande till konkurrenternas pris i ditt område.

Välj var och hur du säljer dina konstblommor. Sälj till privatkunder på nätet via din egen hemsida, hantverksmarknadsplatser på nätet, detaljhandels butiker, lokala marknader. Ett annat alternativ är att vara grossist och sälja till andra återförsäljare med en grossist katalog och hemsida.

Bestäm målmarknader eller de som har ett behov av blomsterarrangemang. De som kan vara intresserade inkluderar bl.a. bröllopspar, bröllopskonsulter, event planerare, fastighetsförvaltare, festlokaler, homestaging företag och inredningsbutiker. Om du ska sälja dina blommor på nätet, installera en betaltjänstfunktion som accepterar kortbetalningar och möjliggör onlineköp.

Marknadsföring

Marknadsför ditt företag på ett sätt som når din målgrupp. Ta ut annonser i lokala tidningar eller facktidskrifter. Gå med i online-forum. Placera annonser på webbplatser eller i radio. Utveckla tryckt material såsom brevpapper, visitkort, broschyrer och kataloger. Ta fram en logotyp och använd den på dina trycksaker och webbplats.

Skapa en online-portfölj för att visa upp dina blommor. Inkludera en mängd olika bilder, beskrivningar, priser, kontaktinformation och specialtjänster, såsom egna arrangemang och extra snabb leverans. Ta med din webbadress på alla PR-material, inklusive visitkort, broschyrer, vykort och flygblad.

Skapa en kontaktlista med lokala företag för en direktreklam kampanj. Kontakta fastighetsförvaltare, bröllopskonsulter, begravningsentreprenörer och andra för att presentera dig själv och ditt företag. Erbjud att skicka reklammaterial och be om deras e-postadress så att du kan skicka en länk med din online-portfölj till dem. När du skaffar e-postadresser kan du också skicka information om dina senaste blomsterarrangemang, rabatter eller annan nyttig information till kunder.

Skapa några blomsterarrangemang som ska användas som prover i mötet ansikte mot ansikte med kunder. Boka in möten med potentiella kunder för att visa dem dina blomskapelser på plats. Delta på lokala hantverksmarknader, torghandel, mässor och andra evenemang för att öka din kundbas. Volontera dina tjänster och produkter som dekorationer för ideella händelser.

Donera buketter och arrangemang till välgörenhet auktioner och lotterier. Skänk bort en del av dina silkeblomsterarrangemang till lokala sjukhus och vårdcentral.

Nätverka med yrkesverksamma för att få mer information om branschen. Gå med i företagarföreningar, delta i mässor och lokala affärshändelser. Lämna visitkort och annat reklammaterial för att dra till sig ytterligare uppmärksamhet.

När du väletablerad, erbjud kurser i blomsterarrangemang och framställning av konstblommor.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo