Sälj din konst online
Key Info:

Sälja konst på nätet har blivit en viktig extra inkomstkälla för bild- och övriga konstnärer. I dagens utmanande tider har en online-närvaro som genererar en del försäljningen blivit viktig i marknadsmixen för de flesta artister. Att veta hur man säljer sin konst och finna de bästa sätten att sätta egen konst på nätmarknaden innebär att du behöver kombinera den praktiska sidan av att vara en konstnär med företagstänkande och möjlighet att sälja din konst.
Info
Innan du börjar
Det första du bör göra när du vill sälja din konst är att stänga den kreativa sidan och börja titta på din konst som ett företag. Det kommer underlätta om du sätter ihop en affärsplan som kommer att inkludera praktiska detaljer, vision och mål med att sälja din konst.
Fortsätt sedan med att definiera exakt vilken typ av konst du kommer att sälja. Innan du går till ett webbgalleri eller etablerar en egen webbplats att sälja din konst på, du vill vara säker på att du har den andra sidan i ordning. Att sätta ihop visitkort, broschyrer och allmän information om din konst kommer att vägleda andra till din konst och platsen där den finns.
Gör undersökning. Kolla in konstnärens diskussionsforum på nätet och konst bloggar - där kan du hitta andra konstnärer som säljer på nätet och ställa frågor om deras erfarenheter. Där kan du ibland hitta en guldgruva av användbar information.
Bestäm din marknad
Du bör definiera vilka typer av individer kommer att köpa din konst. Till exempel, om du gör skulpturer, vem som kommer att titta på vad du har och vilken typ av intressen dem har? Se till att du vet var dina kunder finns i samhället - det kommer att ge dig en inriktning att samla ihop rätt material.
Reflektera över dina konstprodukter. Du vill ha konst som fungerar bäst för dig i de olika områdena, men du kommer också behöva omdefiniera vad du kan eller inte kan sälja. Till exempel, om du gör målningar kan du använda alternativ för målningar som är mindre och andra som är större. Detta kommer att möjliggöra ett bredare utbud till människor och ger dig fler säljande alternativ.
När du ser efterfrågan, kan du utöka sedan vad du erbjuder och kan ha olika konstverk att erbjuda dem som kan vara intresserade av din stil.
Visualisera ditt företag
När du har affärsgrunderna på plats, kommer du gå vidare med att hitta ställen att sälja din konst. Det enklaste steget att ta är att hitta andra webbgallerier eller online utställningar där du kan sälja din konst. Naturligtvis finns många andra marknadsplatser på nätet och köp och sälj sajter. På grund av stigande priser och andra förändringar, är dessa inte så populära bland bildkonstnärer som tidigare. Men, med sin enorma trafik, kan också vara en valmöjlighet.
Alternativt kan du använda en plats tillgänglig från många webbhotell. Om du vill ta en större risk, kan du dock överväga att starta eget webbgalleri.
Komma i gång
Bestäm om du vill sälja original eller utskrifter och kopior, eller båda. Du kommer också att behöva veta om du ska göra utskrifter på papper eller duk eller båda. Gör forskningen så att du vet vad storlekar och priser som fungerar bäst för din konst.
Skaffa en webbplats. Om du kan bygga din egen, blir det bra. Men det finns många webbplatsleverantörer som är specialiserade på webbplatser för konstnärer. Få ett lämpligt domännamn för din webbplats. Som konstnär, du är varumärke, så använd ditt namn i domännamnet, t.ex. www.namnefternamnmyart.com. Räkna ut om du ska sälja konsten själv från din webbplats, eller om det kommer att bli en informativ webbplats för att driva trafik till andra webbplatser där arbetet kommer att säljas. Om du ska sälja den själv behöver du en betalfunktionen installerad. Om du har många produkter, behöver du en kundvagn och ett konto. Dessa senare poster lägger kostnaden till din marknadsföring på nätet och lämpar sig bäst för etablerade konstnärer.
Optimera användning av din webbplats. Använd unika beskrivningar, titlar, metataggar och sökord för varje sida. Skicka in din webbplats till alla sökmotorer. Be om länkutbyten om möjligt. Skicka till alla lokala Gula sidorna och andra lokala kataloger. Bestäm om du har råd att annonsera ex. i lokala tidningen och andra konst- och kultur publikationer. Be journalister skriva om dig.
Tips
Sälj inte din konst under priset. Att göra vinst är avgörande för din framgång. Gör inte heller för dyrt din konst. Ta reda på du vad marknaden kommer att bära och ställ dina priser i linje med dina kamrater.
Använd endast högsta kvalitet professionella skanningar för att skapa dina utskrifter. Du kan inte få bra resultat med en medioker eller dålig kvalitet digital bild.
Konkurrera inte direkt med andra källor, t.ex. gallerier, som säljer ditt arbete. Använd olika bilder, eller åtminstone olika substrat eller storlekar.