Starta en klädbutik
Key Info:
Har du drömt om att starta en alldeles egen klädbutik? Där du väljer varje plagg själv och där du har full kontroll över marknadsföring och logistik? Om du känner att du har en passion för mode och vill visa det för världen kanske du är lämplig att äga en klädaffär. Du måste verkligen älska kläderna för att starta ett litet företag i denna bransch. Liksom de flesta andra småföretag finns risker. Att se framgång i detaljhandeln med kläder kräver motivation, hårt arbete och en solid affärsplan.
Info
Den som går in i ett galleri mitt i en stor stad kan känna att klädindustrin är fullmatad och trång. Sanningen är att det alltid finns utrymme för en annan klädaffär, särskilt om du erbjuder konsumenterna något som är unikt och nytt inom ditt område. För att verkligen få en bra start bör du vara uppmärksam på trenderna på din lokala marknad, vara medveten om vad som händer i ditt närliggande galleri, förstå hur popkultur inklusive filmer, böcker och spel påverkar mode-val och veta vad din planerade målgrupp efterfrågar.
Det finns många frågor att besvara innan du startar en egen klädbutik. Konkurrensen inom klädbranschen är hård och det finns många stora aktörer på marknaden. En av de viktigaste frågor är hur du kommer att skilja dig från konkurrenterna. Tänk på att modebranschen är ofta svår att förutsäga. Planerna måste vara flexibla och det finns inga garantier för framtiden, så du måste vara med på utmaningen.
Komma i gång
Modebutik är en rolig och omväxlande verksamhet. Du kommer antagligen ha märkt att de mest brinnande dagarna i slutet av juli börjar ulltröjor och rockar anlända till många butiker. I september, precis som vädret kyls, är många av dessa saker redan till salu. Det är typen av modecykeln.
Mode är varmt när det är nytt och det kan bli kallt nästan lika snabbt som en tallrik med spagetti. Om din nisch är väldigt klassiska och säsongens klädesplagg kommer din produkt att vara mindre förgänglig än de trendiga stilarna.
Att lära sig vad som går hemma hos kunderna och vilka saker att köpa in är viktigaste för en ny verksamhet. Kunderna måste också känna att butiken är attraktiv och bekväm att handla i.
Stick ut. Klädmarknaden är proppfull full av aktörer, så var glasklar över hur ditt erbjudande kommer att skilja sig. Hämta gärna inspiration från andra områden bortom kläder och mode – som hushållsprodukter, skönhetsartiklar, ja till och med matvaror. Glöm inte att din ultimata målsättning är att sälja.
Fokusera på ditt eget intresse. Utgå från vad som driver dig själv och applicera det på ditt företag – det lägger grund för en autentisk och unik upplevelse för kunden.
Börja enkelt. Räkna inte med att åstadkomma den där glammiga eller imponerande känslan du drömmer om alldeles i början. Det viktigaste i början är att komma igång.
En eller flera produkter? Bestäm om du kommer att fokusera på en specifik typ av plagg eller ett utbud av olika kläder. Generellt sett har du större chans att lyckas med flera olika produkter, men om du dras mot en specifik nisch; överväg att börja där och expandera över tid.
Lär dig hur klädindustrin fungerar: allt från produktion till försäljning, marknadsföring och logistik. Ju mer förberedd och realistisk du är, desto mer minimerar du eventuella risker.
Ditt mål är val av sortiment som kan vara unik på den lokala marknaden. Du vill erbjuda något som ingen annan erbjuder. Utgångspunkten är att sortimentet ska signalera hög kvalitet och trygghet.
Bestäm din nisch
Studera hur stora kedjor gör när de marknadsför sig. Besök deras hemsidor och scanna dem grundligt, titta förbi såväl stora som små butiker längs gatorna i närmsta stad för att snappa upp tips och trix på deras säljtekniker. Och var noga med att särskilt uppmärksamma typerna av kläder de säljer, från vilken stil de förmedlar till vilka material de är gjorda av.
Att starta en klädaffär är en mycket personlig resa. Du är förmodligen en kreativ person, med något annat att erbjuda i en snabbindustri. Det är troligt att du har upptäckt ett gap på marknaden eller har en unik design i åtanke för en specifik kundgrupp.
Oavsett din inspiration för att starta, är det viktigt att definiera din nisch från början. Känn din nisch och ha den i åtanke. Även om du grenar ut och introducerar många andra mönster när tiden går, ger din ursprungliga idé dig arv, en vägledande princip och en anledning att komma ihåg.
Sätt ihop din affärsplan
Vilken typ av kläder kommer du att sälja i din butik? Utvärdera om din marknad går till en ny herr-, dam- eller barnklädbutik, eller om du ska sälja en kombination av dessa. Du kan välja en specialitet, som vintage kläder för kvinnor, moderskap, sportkläder och accessoarer eller någon annan kategori. Att behöva ange dessa detaljer är nödvändigt för en omfattande affärsplan, men du vill också bestämma dina startkostnader, utvärdera den lokala marknaden och utveckla en försäljnings- och marknadsföringsplan.
Säkra finansiering
Att starta en klädaffär är ingen billig prestation. De exakta kostnaderna för att öppna en klädbutik varierar beroende på din storlek och plats, vilka former av reklam du främst använder mm. Det handlar om att köpa kläder så billigt som möjligt och sedan sätta priserna upp för att skapa din vinstmarginal. Det är kanske så att du kommer att behöva låna pengar för att finansiera ditt företag genom ett banklån för små företag.
Det är viktigt att inte underskatta de finansiella medlen du behöver för att komma igång. Du måste köpa varor, betala anställda i butiken, köpa marknadsföringsmaterial, förse butiken med inventarier och belysning och klara andra utgifter.
Hitta din butik
Sedan gäller det att hitta en lokal du kan vara i, förslagsvis på en shoppinggata av något slag, eller kanske i en galleria om det finns möjlighet till det? När du har din lokal är det dags att inreda den på ett bra sätt så att kunderna lätt kan se dina produkter, och det ska heller inte vara svårt för de som har rullstol eller liknande att ta sig runt i butiken. När det kommer till säkerhet är övervakningskameror en bra idé utöver butikslarm, och du bör även skaffa dig brand- och inbrottsskydd i form av en gallergrind som skyddar din butik extra mycket.
Att hitta rätt plats är ett av de viktigaste besluten du måste fatta när du öppnar en klädaffär. När du har bestämt dina platsalternativ måste du hitta rätt byggnad. Överväga om det finns lämpliga butiker och titta sedan på hyresavtal om det är lämpligt för din typ av klädaffär. Du måste komma ihåg dina behov: Hur mycket kvadratmeter behöver du? Vad har du råd med, och vad kostar det att fylla din butik med varor?
Köp lager
För att börja måste du kontakta leverantörer som har kläderna du vill sälja. En mässa är ett av de bästa ställena att köpa grossistvaror för din butik. På mässor kan du anknyta till leverantörer och se deras produktutbud. När du gör beställningar ska du ta hänsyn till din budget plus det lager du behöver för att regelbundet byta ut de varor som säljs.
Glöm inte säsongens trender, plus de nya stilarna och märkena som blir populära på grund av popkulturpåverkan. Du måste ha en varierad blandning av kläder, samtidigt som du förstår att du inte nödvändigtvis kan tillfredsställa alla som går genom din dörr.
Under hela processen ska du undersöka det bästa sättet att ställa in dina priser baserat på de varor du säljer. Du måste bestämma dina marginaler, prissättningstekniker och veta hur du ska rabattera varor effektivt.
Alla produkter säljer inte i samma mängd. Börja med att sälja små volymer för att få en uppfattning om lönsamheten. När du vet vilka är dina bästsäljare blir det lättare ha koll på varulagret och inte slösa pengar på fel beställningar.
Innan du öppnar
Många av de dagliga aktiviteterna i en klädbutik handlar om att interagera med kunderna. Detta sträcker sig från att hälsa dem, att prata, svara på deras frågor och i allmänhet vägleda dem till kläder och stilar som är väl lämpade för den kunden. Andra aktiviteter involverar själva kläderna, som att hantera lager, visa allt på ett attraktivt sätt, lagra och ta emot eventuella leveranser och se till att allt som visas har en prislapp.
En professionell kassa är avgörande för att skapa förtroende mellan ditt företag och kunder. Dina kunder vill se ett kvitto med företagets namn, adress och telefonnummer, alla inköp och returpolicy. Glöm inte att lägga till en snabb och effektiv betalkortsterminal som passar för butiker.
Skaffa shoppingväskor. Ju högre priskategori du har, desto högre förpackningskvalitet, så spara inte på påsar. För en extra touch, köp silkespapper för att förpacka varje produkt samt tejp för att hålla papperet ihop. Köp en rad påsestorlekar, inklusive mycket små till smycken, medelstora för några få stycken och stora för stora beställningar. Om pengarna räcker satsa på ekologiska påsar och tryck din logotyp på påsarna.
Belysning är avgörande för en klädaffär. Rätt belysning visar tygfärger och textilstrukturer på bästa möjliga sätt och skapar också en känsla av komfort eller energi. Fel belysning skapar å andra sidan en prägel i källaren som sänker klädernas upplevda värde. Ljusarmaturer behöver inte kosta mycket, men behöver skapa rätt färg och stämning.
Den sista och viktigaste delen är själva kläderna. Varje plagg måste innehålla ett tydligt pris som är ordentligt fäst på stycket. Du måste fylla i butikshyllor med en rad stilar, färger och storlekar som passar din demografiska målgrupp.
Marknadsför din butik
När du är redo att öppna dina dörrar, var inte rädd att berätta för alla. Från vänner och familj till dem du är kopplade på sociala medier, se till att du har ett meddelande att dela med dem och skäl till att de ska handla i din nya butik. Du kan överväga att ha ett öppet hus med speciella rabatter, små presenter och andra "lilla extra". Lägg särskild tonvikt på fantastisk kundtjänst. Du kan försöka att marknadsföra din klädaffär i din lokala tidning eller radio eller i din lokala tidning.
Fortsätt genom att sponsra modevisningar, provförsäljning, liveuppträdanden, semesterkampanjer och andra speciella dagar för att fira dina kunder och ge dem nya, spännande skäl att besöka din butik. Prova olika sociala medieplattformar och hitta dem där din målgrupp tillbringar mest tid.
Facebook är den kanske mest givna kanalen i fråga om räckvidd och chans att prova olika format som bilder, kortfilmer osv. Men för ett klädmärke är Instagram och blogg kanske ännu mer passande. Eftersom Instagram är fotobaserat är det en perfekt kanal för att iscensätta dina plagg i inspirerande miljöer. Ta bilder på dina stylade plagg eller använd dig av moderiktiga vänner som delar bilder – det är bara du som sätter gränserna.
Förväxla inte mode med kläder. Det finns stora delar av klädmarknaden som har lite med mode att göra. Inte allt vad vi kallar mode betyder kläder, och inte alla kläder är mode. Var dock medveten om att det finns mycket överlappning.