Hyr "levande" julgranar

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Mer miljövänligt kan det knappast bli - att hyra ut ”levande” julgranar i stället för att sälja dem. Jul-och nyårshelgerna närmar sig och en av de stora kostnader, som varje år kommer är just granen.

Details

Varje år, tusentals träd som prydde människornas hem på ett par veckor, ska kastas ut ur huset. Det finns tyvärr också en del som slängs ut i skogen eller till och med på gatan.

Men jul story kan ha en mycket lyckligare slut. Du kan erbjuda en helt annan historia, men med samma julstämning. Julgranar plockas från marken i en vas, som levereras till hemmet, och på utsatt datum efter helgen returneras dem till marken till nästa år.

Förutom att hyra ”levande” julgranar, kan du också ge familjer möjlighet att "adoptera" en julgran och på så sätt tillbringa julhelgerna med levande träd varje år. När träden blivit för stort för att vara julgranar, planteras dem i skogen där deras liv fortsätter tills de blivit en riktig stor skogsträd.

Framgång

Säsongen för att sälja julgranar är kort. Planering kommer att ge dig den fördelen du behöver för att göra det bästa av det. För att lyckas med denna business, är det ofta inte tillräckligt att försäljningen av julgranar går med vinst. Julgranar borde också hjälpa till att bygga försäljningen av dina andra varor, till befintliga och nya kunder. Julgranar är en symbol för den festliga säsongen.

Ett riktigt träd är en tradition och ett "måste" för många av familjerna. Det är en hel del inbyggd återkommande efterfrågan! Kunder som besöker din julgran reklamskylt kommer att vara i en festlig stämning och villiga att spendera därefter. Uppmuntra dem att köpa med en festlig stämning, entusiastisk personal och en noggrant planerad varuexponering – oavsett om du säljer online eller direkt på en marknadsplats.

Konkurrens

Ditt företag kommer längre fram dra nyttan av en etablerad kundkrets. Det är utgångspunkten för din strategi och för att framgångsrikt kunna använda julgranar som din handelsvara. Julgranar är också en skrymmande och ömtålig produkt, som bör definitivt bibehålla fräschhet och charm den 24 december.

Din konkurrensfördel ligger i din förmåga att skilja din julgran från andra handelsvaror. Trädurval, kvalitet, trevligt bemötande, kunskap, prissättning och marknadsföring gör skillnaden. De stora leverantörerna kan ha svårt att matcha din smidighet.

Inköp

Du behöver rätt mix av trädstorlekar och sorter, kvalitet, prisklasser och tillbehör produkter. Varför? Eftersom endast den blandningen kommer att ge den högsta försäljningen och därmed maximera vinsten.

Räkna med att ha ca 10 % av träden kvar, men köp inte mycket över så vinsten försvinner i osålda träd. Bättre att hitta och köpa ytterligare några träd i mitten av december, om försäljningen är mycket bra.

Skaffa dina julgranar tidigt och gör ett personligt besök till gården där dina träd kommer ifrån. Se till att du och säljaren har samma tolkning om hur och när ska träden plockas samt datum för hämtning eller leverans.

Bekräfta tid några dagar före leverans. Räkna och kontrollera träden. Gör anteckning på fraktsedeln eller fakturan för eventuella brister eller skador.

Marknadsföring

Organiska julgranar är en odlande nischmarknad som växer när fler och fler familjer blir medvetna om riskerna med bekämpningsmedel som används för behandlade julgranar.

Studier har visat att i en stad eller ort, de flesta köper en julgran på en plats, som ligger inom en kort radie från deras hem. Pengar som spenderas på reklam och marknadsföring av julgranar ger dig en maximal avkastning, bara om den riktar sig till människor som bor i ditt område.

Betona i din marknadsföring fördelar för miljön.

Att ha koll

Håll koll på ditt träd försäljning. Sorter, storlekar, vem som köper vad, och så vidare. Utveckla en lista med kundnamn och adresser (för en framtida post utskick). All information kan användas och analyseras. Det gör att du kan göra fler saker och på ett bättre sätt nästa säsong. De framgångsrika julgran återförsäljare är de som utnyttjar sina tidigare års erfarenheter.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo