Starta en byggfirma
Key Info:
Det finns ett stort antal människor som bygger om sina hem och planerar att renovera sina hus. Är du en hobbyfixare, duktig på att söka och skaffa uppdrag? Att vara händig med verktyg kan ge fler fördelar än bara hålla ditt hus och trädgården i gott skick.
Om du har erfarenhet av byggarbete och gillar att skapa saker, kan en egen firma inom byggbranschen vara värt att titta på. Du kan arbeta åt privatpersoner och företag, utföra komplexa arbeten eller göra mindre jobb som att installera fönster och dörrar.
Info
Innan du börjar
Sammanställ en lista över dina expertområden inom byggområdet. Markera dina styrkor och fastställa förteckningen över verktyg du behöver för att slutföra uppgifter du jobbar med.
Ta en inventering av dina verktyg och utrustning. De verktyg och maskiner du behöver beror på de tjänster du planerar att erbjuda dina kunder. Kanske den utrustning du redan äger behöver uppdateras eller ersättas med mer proffsiga grejer? Köp det du behöver t.ex. stegar, sågar, snickare verktyg, borrar och tillbehör.
Kolla konkurrens i ditt område och gör en lista över underleverantörer, du kommer kanske behöva hjälp med vissa uppdrag och då kan du anställa andra hantverkare vid behov.
Skaffa försäkringar. Företagsförsäkringar skyddar dig i händelse av att något går fel vid din kunds hus, och det lugnar kunden att du kommer att kunna täcka kostnaderna för eventuella misstag.
Skapa en skriftlig affärsplan. Din affärsplan bör beskriva tjänster din byggfirma kommer att erbjuda, hur du ska marknadsföra ditt företag och vilka verktyg och utrustning du behöver köpa.
Bestäm dina finansieringsbehov. Du måste ha medel för att köpa verktyg och material, leasa eller köpa fordon och hyra arbetare.
Som entreprenörer bör du också etablera ett litet kontor någonstans där du kan sitta och göra pappersarbete.
Sätta rätt priser
Lär dig konsten att sätta rätt pris. Dina priser måste ta hänsyn till kostnaderna för material, arbete och vinst. Samtidigt måste dem förbli konkurrenskraftiga. Underskattat bud för att vinna jobb kommer bara göra att du förlorar pengar. Om offert är för hög, kan vanligtvis kosta dig jobbet.
Spendera lite tid att lära sig bestämma prisstrukturer, vad det krävs för olika jobb och dina marginaler. Anställ någon mer erfaren i byggbranschen om du inte känner dig säker.
Skaffa kunder
Kunderna söker skickliga arbetare som kan ge kvalitets arbete utfört snabbt. Byggföretagen ger ofta anbud för att få byggprojekt som de kan arbeta med. Vinna i byggprojekt budgivning är inte lätt, särskilt för nykomlingar som ännu inte har byggt upp sitt rykte som trovärdiga och kompetenta entreprenörer. Det är därför viktigt att ditt byggföretag kan få ett genomslag när du lämnar förslag och uppskattningar till potentiella kunder.
Presentera professionellt gjorda förslag och noggrant gjorda beskrivningar till dina kunder. Se till också att du ger konkurrenskraftiga priser under budgivning så att potentiella kunder kommer att överväga att välja din byggfirma för projektet. Att bygga upp trovärdighet och få bra referenser i de första projekten är jätteviktigt för det kan hjälpa ditt företag att få fler kunder i framtiden.
I fall du får något arbete du själv inte kan göra måste du skaffa assistenter. Du kommer därför behöva ett nätverk av snickare, murare, takläggare, elektriker, rörmokare och andra hantverkare som visar bra egenskaper. När du hyr okända underleverantörer anlita bara dem som har bra referenser och gott rykte.
Marknadsföring
Marknadsföring av ditt byggföretag bör vara en av dina prioriteringar när du börjar. Annonsera i regionala och lokala samhällstidningar. Dessa är alla utmärkta platser för att söka efter nya jobb. I ditt marknadsföringsmaterial noterar du arbete du gör, lyckade projekt, licenser, försäkring och att du är en säker entreprenör som avslutar sitt arbete i tid och har respekt för sina klienter.
Nätverk med lokala rörmokare, VVS tekniker och andra underleverantörer så att ni kan arbeta tillsammans på olika jobb och rekommendera varandra.
Mun till mun är enorm inom byggbranschen, om du gör ett bra jobb, kommer klienter rekommendera dig till andra.
Erbjud rabatter till dina första kunder. Meddela dina vänner, grannar och släktingar om ditt nya företag. Be dem att sprida ordet bland deras vänner och arbetskamrater. Personliga rekommendationer kan uppmuntra husägare att låta dig komma in i deras hem för att utföra uppgifter.
Skapa visitkort, flygblad och utskick med ditt byggföretag information och aktuella kontaktnummer.
Starta en hemsida för ditt byggföretag. Annonsera dina tjänster och håll din webbplats uppdaterad med specialerbjudanden och prissättning. Ge aktuella telefonnummer och svara på alla frågor.
Dela ut flygblad eller skicka ut mail som kan skapa affärer. För en förteckning över de namn och telefonnummer till dina nöjda kunder. Använd dessa individer för referenser.
Ta bilder av projekten före och efter. Du kan skapa en portfölj som du kan visa för potentiella kunder, även på din egen hemsida.
Använd andra förmedlingswebbplatser på nätet där uppdragsgivare letar efter en passande byggfirma då de behöver hjälp med att bygga något.
Utveckla en god professionell relation med ditt lokala byggnadskontor och inspektörer. Det är dessa människor som måste godkänna ditt arbete.
Bygglov
Bygglov krävs oftast för att bygga nytt, bygga till eller göra vissa ändringar – som till exempel att inreda någon ytterligare bostad eller lokal. För en- och tvåbostadshus finns det vissa undantag från kraven på bygglov. Detta gäller till exempel friggebodar, uteplatser och skärmtak. Utanför sammanhållen bebyggelse kan man ibland få göra mindre tillbyggnader och uppföra komplementbyggnader utan bygglov.
Här får man veta vilka åtgärder som kräver bygglov och om man gör en anmälan eller inte. http://www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2011/Behover-jag-soka/ Den som är byggherre är ansvarig för att lagar, förordningar och regler följs.
Vilka avtal behöver du teckna?
Ett uppdrag ska alltid beskrivas via ett avtal. Där ska redogöras för de olika ansvarsrollerna mellan beställare och konsult för exempelvis konstruktionslösningar, färgsättningar etc. Du som entreprenör följer alltid uppdragsbeskrivning i beställningen för att kunna uppfylla dina garantitider.
ROT avdrag
Den som äger småhus eller har en bostadsrätts-/ägarlägenhet kan få en skatterabatt med upp till 50 000 kr per person och år. Skatterabatten är 50 procent av arbetskostnaden inklusive moms. Underlaget är alltså högst 100 000 kr per person. Du som företagare debiterar kunden materialkostnaden och halva arbetskostnaden inklusive moms. Resten får du begära från Skatteverket. Det är bara arbetskostnaden som ger skatterabatt. Kunden betalar sin del av fakturan och därefter kan du göra en ansökan om resten hos Skatteverket.