Bli en vedleverantör

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Vedeldning är en av Sveriges äldsta traditioner som under de senaste åren kommit in i en ny tillväxtfas i och med att priset på olja och el stigit till nya toppnivåer. Vedeldning har blivit ett starkt alternativ till olja och el även för dem som inte äger egen skog. Vedpriset är mycket konkurrenskraftigt och dessutom ett utmärkt miljöval.

Info

Affärsidén är att sälja finhuggen ved och erbjuda hemkörning. Det krävs ingen särskild utbildning för att bli en framgångsrik ved leverantör. Men om du har bakgrund inom lantbruk eller skogsbranschen blir det naturligtvis enklare. Du bör dessutom ha bra förmåga att kommunicera med andra människor och knyta nya kontakter.

Innan du börjar

Ved är en framtidsbransch. Ska du sälja och leva på det finns det nog få platser där det är en överetablering. Men, om det ska vara en heltidsyssla krävs det en del investeringar. Är det en bisyssla klarar du dig med motorsåg och specialsågbock för kapning och en bra klyv.

Det är stor skillnad mellan trä och ved. För att kunna bli en vedleverantör, måste du veta specifikt om de olika träslag, styrkor, svagheter, vilken situation de är bäst på, etc. För att göra detta, du behöver tillbringa en avsevärd tid att studera alla dessa saker.

Vedföretagandet kan också fungera som komplement till en annan skogsbruksverksamhet. Använd den utrustning och de maskiner du redan har i första hand. Håll framförallt investeringsnivåerna så låga som möjligt och lås inte in dig i stora investeringar och fasta kostnader innan det verkligen behövs. Köp utrustning som håller, om du nu måste investera. Något som bara går och fungerar, med lite och enkel service.

Föreningen Svensk Ved är bra tips där medlemskap är kostnadsfritt, för seriösa vedföretag.

Konkurrens

Det finns en del stora företag på vedmarknaden, men vedförsäljningen är bara en liten del av deras sortiment och därför är veden inte deras högsta prioritet. Livsmedelsbutiker och bensinmackskedjor är exempel på dem. Att konkurrenterna inte är specialiserade på vedförsäljning är en möjlighet för dig. Du kan exempelvis erbjuda förpackningar i olika storlekar eller finare kluven ved.

Gör en marknadsundersökning i ditt område för att se om det finns en möjlig kundkrets för dina produkter och tjänster. Fråga om inneboenden har kamin, om de skulle köpa ved från dig och om de är redo att betala mer för att få veden hemkörd.

Om vedföretagandet

Du vill göra det så lätt som möjligt för dina kunder. För att undvika komplikationer som att veden exempelvis är för våt för att kunna brinna, lägger du ner extra mycket tid på att göra dina varor så bra som möjligt. Det gynnar både dig och dina kunder.

Din främsta produkt är björkved. Veden förvaras hos dig så kan man hämta den veden man köpt, om man inte vill få den hemkörd. Du kan också erbjuda en klyvningstjänst då du åker hem till dina kunder och klyver deras ved. Detta gör du för att många inte har tid att klyva veden själva eller att de börjar bli gamla. Veden klyvs och staplas på ett effektivt sätt med dina egna redskap.

Gällande priser är det bästa att kolla på nätet i din region, och se vad folk tar ut. Det kan vara väldigt olika beroende på var i landet man bor.

Att kunna transportera på ett bra sätt är viktigt. Lastbilen betalar sig med transportavgifterna, andra hämtar en storsäck i taget med släp. Vill du leverera till folk på större avstånd och köra längre sträckor måste du ha en lastbil, många vedförsäljare har dock bara avhämtning eller kortare transporter med traktor och tipp.

Vill du hålla på med ved heltid och under hela säsongen bör du skaffa en vedanläggning, timmerbil, maskiner och tillbehör som säckar, containrar och kärror. Då blir det en stor investering. Du kan också samarbeta med ett åkeri i närheten och låta dem köra ut ved.

Den stora frågan är ju också hur du ska kapa/klyva veden. Ska du köra lite mer produktionsinriktat är det knappast ekonomi i att hyra in maskinen utan du bör nog köpa någon fungerande maskin.

Verktyg och utrustning

Bearbetning av ved kräver särskild utrustning som måste köpas om du inte redan äger den. Utrustning som motorsågar, hydrauliska vedklyvar och även ved processorer kan bli dyra. Tänk på startkostnaden för ditt företag om du inte redan äger utrustningen.

Kommer du behöva låna för att betala för utrustningen? Kolla även farorna med att köra skarpa, kraftfulla verktyg. Dessa faktorer kan hjälpa dig att bestämma om du vill fortsätta med affärsidén.

Skärmaskiner och vedflytt kräver en hel del arbete. Om du är osäker hur du vill starta verksamheten försök sälja en liten mängd ved och placera en skylt ut framför ditt hus eller köra en annons i din lokala tidning. Använd detta som en mätare för att överväga din satsning.

Bygg upp ett förråd av ved

Om du bor på en gård eller på landsbygden, att få ved är kanske inte mycket av ett problem. De flesta gårdarna har någon form av skogsområde där träd kan avverkas för ved. På landsbygden, folk känner ofta någon med en gård eller område med träd.

Ett annat ställe du kan kolla är sågverk. e träbitar som återstår efter att brädor skärs säljs ibland till bra priser. En annan idé är att klippa och rensa fällda träd för villaägare och sedan sälja det bärgade träet. Eller, klippa din egen ved.

Skilj på stjälpt och travat

Håll koll på vedens måttenheter. Ofta säljs färdigkluven ved i kubikmeter stjälpt mått; vedklabbarna ligger då huller om buller. Mäter försäljaren i stället travat mått blir kubikmeterpriset betydligt högre. En travad kubikmeter innehåller mycket mindre luft och motsvarar ungefär 1,6 stjälpta kubik.

Att ange ett exakt omräkningsvärde går inte. Flera faktorer spelar in, till exempel: vedtränas storlek, hur noggrant de travas och hur veden levereras. De nätpåsar ved om 40 liter som säljs på bensinmackar och stormarknader är travade. Femton sådana påsar motsvarar ungefär en kubikmeter stjälpt mått.

Trädslaget spelar också roll för hur mycket värmeenergi du får för pengarna. Ju tätare trä desto mer energi. Björkved ger till exempel tolv procent mer energi än tall men 16 procent mindre än bok.

Så gott som alla försäljare säljer björkved. Många säljer även ”blandved” som kan innehålla vilken blandning av trädsorter som helst. Fråga vad som ingår i blandveden innan du köper.

Marknad

Marknaden är tuff. Ved är en vara som ”inte får kosta mycket pengar”. Samtidigt är priset på ved helt avgörande för om det är lönsamt eller inte att hålla på. Ett pris om minst 400 kr/m3 är för vad du rimligen måste ta ut för att gå runt. Sälj bara ved av bra kvalitet och ta bra betalt för den. Förstör inte marknaden genom att sälja dålig ved billigt. Sälj aldrig dålig ved! Björk är i princip det enda som går att sälja trots att många andra sorters trä ger lika bra värme. Marknaden bestämmer.

Marknadsföring är viktig men du ska inte överdriva med annonser i tidningar. Nätannonsering fungerar ganska bra till ett lägre pris. Mest värt är naturligtvis ”mun-mot-mun” genom goda kundrelationer och hög kvalitet och service. Sälj direkt till kund och leverera helst när det passar kunden. Att ge riktigt god service och erbjuda det lilla extra som att exempelvis hjälpa till att bära in ved i huset eller liknande kan ofta löna sig i längden.

Större samhällen och storstäder är en annan sak - att hitta ved i en stad kan vara en utmaning. Ved tillgänglighet också kommer att variera mellan olika regioner.

Bestäm en försäljningsplats. Den ska vara enkel att hitta och lätt att komma åt. Att hitta en plats som är synlig från vägar och motorvägar skär ner på mängden skyltar du behöver. Om du säljer olika typer av ved, sortera det i högar efter typ.

Sälja din ved

Ved är en förbrukningsvara, i likhet med exempelvis hushållspapper. Skillnaden är att de flesta vet var man köper hushållspapper, medan ved inte är lika självklart.

Du säljer ved via internet och genom reklam mellan vänner och släktingar som informerar andra. Se till att ditt företag når också fram till folk i bygden via reklam från person till person i det lilla samhället.

Lokala gulasidor är ett bra ställe att göra reklam på eftersom det i huvudsak når alla. Alla har dessa böcker, så du har en väldigt bred publik. Liksom små annonser i lokala tidningen. Spendera lite tid på att skriva en bra säljaffisch och placera dessa överallt.

Bor du nära en campingplats eller i närheten av ett turistområde? Kolla om det går att sälja små buntar med ved till människor som besöker området. De flesta människor tycker inte om att packa ved eftersom det blir rörigt och tar upp plats.

Ditt pris är en summa av dina kostnader för leverans, lager- och produktionskostnader plus din förtjänst.

Dina kunder

Ved-eldare som använder ved antingen som energikälla eller för mysfaktorn vid kamineldning är din målgrupp. Du riktar dig främst till villaägare eftersom de i många fall eldar i kamin. Försäljningen bör i början ske främst inom din kommun, för leveransen blir då enklare.

Fokusera inte bara på vinterhalvåret, när det är kallt ute, utan se till att sommarstugeborna och folk med bastu hittar till dig. Vänd dig även mot restauranger, hotell och andra verksamhetsområden som använder sig av öppen eld. Utmaningen är att bygga upp en stabil kundkrets.

Du kan även erbjuda en sorts abonnemangstjänst som ger kontinuerlig leverans till kunden. Det handlar dock inte om ett abonnemang där kunden binder upp sig på kostnader under en lång tidsperiod. Kunden ska kunna när som helst gå in och ändra eller avsluta sin vedleverans. Du tjänar inte något på att tvinga kunder till att få mer ved än vad dem behöver.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg