Dropshipping

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Om du har varit intresserad av att starta din egen internet verksamhet, men försökt att undvika besväret med saker som att utveckla och producera produkter, skapa lagerutrymme och hantera en förvirrande leverans/mottagande infrastruktur, dropshipping kan vara ditt svar. Det gör att du kan sälja kvalitetsprodukter, varumärkesnamn på din webbplats för en vinst, medan någon annan ser efter produktutveckling och orderuppföljning.

Details

Dropshipping är en affärsmodell där du istället för att ha en egen inventering, säljer varor direkt från grossisten. Så hur får du produkter, var hittar du dem, hur vet du om de ska sälja, hur får du dem till kunder?

I den stora världen av internet-entreprenörskap finns det många svar på alla dessa frågor. Du kan skapa egna produkter - men det kan vara en lång och tidskrävande process.

Eller du kan köpa från en tillverkare/grossist och sedan skicka ut produkter till dina kunder när de beställer. Men det kan bli en dyr lösning, för du måste investera pengar innan du har någon försäljning (det finns många där ute med ett garage fullt med osålda varor som följd av deras "stora idé")

Det finns en lösning som gör att du kan slippa alla dessa besvär. Och det gör det hela lättare att starta processen för ditt onlineföretag. Det kallas dropshipping. Och det har tagit online näringslivet med storm. Ett dropshipping handelsföretag är ett av de snabbaste, enklaste och minst riskabla sätten att komma igång med en online-verksamhet.

Låt oss ta en titt på hur man startar ett dropshipping företag, hur dropshipping-affärsmodellen fungerar och de viktigaste sakerna du borde veta innan du går in i den.

Fördelarna och nackdelarna

Det finns både för- och nackdelar med denna affärsmodell. Du blir framför allt beroende av andra för att verkligen kunna leverera. Och då gäller det att välja rätt varor- och ha koll på dina distributörer. Förutom att du inte behöver oroa sig för fraktprodukterna själv, finns det några andra fördelar med denna affärsmodell. För det första sparar du kostnaden för att bygga ditt eget lager. Om du är som de flesta av dem som startar ett litet företag, har du inte massor av extra pengar som ligger runt, så det sista du vill göra är att knyta dina pengar i lager som du kanske inte kan sälja.

För det andra, om den produkt du säljer plötsligt blir föråldrad är det inte du den med ett rum eller ett lager fullt av gamla varor som ingen kommer att köpa. Många online-återförsäljare måste erbjuda stora rabatter - och ta stora förluster - på gamla produkter för att få dem ut ur sina hem eller lager för att göra plats för mer lager med nya produkter.

För det tredje kan du lägga till nya produkter på din webbplats nästan omedelbart. Eftersom du inte behöver oroa dig för lagerförvaring, om du hittar kunder för en viss produkt, är det inte orealistiskt att du förväntar dig att du kan lägga till objektet på din webbplats om några dagar.

Även om dropshipping gör det möjligt för att starta en e-handel verksamhet utan några större resurser så att det extra viktigt att ha kontroll över varorna - särskilt i början av din verksamhet. Du kanske måste övertyga en tillverkare eller grossist om att skicka sina produkter till dina kunder istället för till dig. Du bör kräva garantier av dina leverantörer och vara noggrann när du skriver avtal. Vem är ansvarig för vad och vad är det som gäller? Kräv om möjligt att leverantören kan leverera varorna i emballage med ditt företags namn och färger.

Se hur man gör utanför Sverige. Leveranstiderna är inte så långa inom EU, och systemen är mer välutvecklade utomlands. I England, till exempel, erbjuder många distributörer en uppbyggnad av sajten, och har färdiga applikationer för privatpersoner och handelsbolag med direktkopplingar till Amazon och Ebay.

Så funkar dropshipping

Med dropshipping, arbetar du med en grossist eller distributör som erbjuder denna tjänst. Inte alla tillverkare och grossister erbjuder dropshipping, men många gör det. Du hanterar all marknadsföring för ditt företag, du skapar din webbplats med en kundvagn, du gör sociala medier och e-postmarknadsföring, skriver din blogg, kontaktar kunder. Du berättar allt om produkterna och hur dem kommer att göra deras liv bättre. I grund och botten gör du all reklam och marknadsföring för att få in kunderna och göra försäljningen.

Men när det är dags att faktiskt skicka ut produkten och uppfylla det du lovar i din marknadsföring-tar överföraren över. De har lager. Du skickar dem de order som kommer in, betalar grossistpriset för varje beställning. Detta kan göras via e-post, skickas online, eller via en kalkylfil - det beror på dropshipper. De lägger beställningen och skickar den till din kund. Gjort.

Naturligtvis tar de avgift för denna tjänst. Hur mycket beror på produkten. Men vanligtvis är det en hanteringsavgift. Det ligger på grossistpriset för själva produkten och kostnaden för frakt. Det kan tyckas som mycket. Men du kan fortfarande vara lönsam som dropshipping-företag, trots de tunnare marginalerna. Om du vill öka vinsterna höjer du dina priser - så mycket som din marknad kommer att bära. Du kan också sälja mer volym. Och du kan alltid kontakta din sändare för att förhandla om bättre priser eller en lägre hanteringsavgift.

Kom ihåg att du inte riskerar dina pengar på förhand. Du betalar endast dessa avgifter om du faktiskt säljer en produkt.

Innan du börjar

Har du märkt att det finns bokstavligen hundratals, om inte tusentals, webbplatser som säljer enorma val av billiga presentartiklar, saker som plastleksaker och porslin figurer? Det beror på att det finns några stora dropprederier som importerar dessa artiklar och sedan rekryterar webbplatser för att sälja dem på deras vägnar. Tyvärr är det inte det bästa sättet för dig att gå om du börjar med droppfrakt.

Det finns redan många jättestora presentwebbplatser där ute - och alltför mycket konkurrens för att rimligen förvänta sig att lyckas med det. Spendera istället lite tid på att undersöka olika typer av produkter som du kanske vill sälja. De produkter du väljer ska vara efterfrågade men inte allmänt tillgängliga online. Det är troligen att föredra att rikta sig på en nischmarknad istället för att försöka hitta en produkt som alla vill köpa.

Innan du någonsin börjar arbeta med en dropshipper, bör du själv gå igenom beställningsprocessen ur kundens synvinkel. Du vill se hur lätt det är att beställa produkten, hur lång tid det tar att skicka, hur dropshipper hanterar eventuella problem.

Naturligtvis kommer detta också att ge dig chansen att se produktens kvalitet. Du vill se till att det här är något du kommer att vara stolt över att erbjuda dina kunder. I vissa fall är dropshipper-s villiga att skicka dig en gratis produkt för utvärdering eller åtminstone sälja den till dig till deras pris.

Om du är i en nisch och har använt andra produkter som liknar, kan du själv testa produkten. Använd den. Studera det. Gör det vad som är lovat? Är den tillverkad av kvalitetsmaterial eller ingredienser? Kolla recensionerna av andra online för att se om din erfarenhet matchar.

Om du inte är i nischen, prova med en vän eller familjemedlem. Och se till att du noggrant kontrollerar online recensioner, forum i den nischen för att se eventuella kommentarer från användare, sociala medier också. Gör din marknadsundersökning, med andra ord.

Att veta mycket om produkten kommer också att hjälpa dig att sälja den.

Vilka produkter kan dropp-skickas

Som med all online-handel vill du vara på en marknad som är "het" och där det finns ett stort antal människor redo att köpa de produkter du säljer. I bästa fall skulle den nisch där du specialiserar dig också matcha ett av dina personliga intressen.

Om du har en passion för en viss marknad eller produkttyp kommer den entusiasmen att göra dina marknadsföringsinsatser starkare. Inte bara det, du kommer verkligen att njuta av vad du gör - vilket gör ditt arbete mer spännande. Vad är bättre än att få betalt för att göra det du älskar?

Lyckligtvis finns dropprederier som arbetar med nästan varje marknad, nisch och typ av produkt. Babyartiklar, yogakläder, elektronik, konst, böcker, skönhetsprodukter, kosttillskott, hem och trädgårdsprodukter...det är öppet. Ett bra ställe att kolla på heta nischer är stora online-e-handelsplattformar som ex. Amazon. Men håll även koll på de trender du ser på Facebook och andra sociala nätverk. Också, vad finns i nyheterna, vad dina vänner och familj pratar om. Under semesterperioden, helger, fotbollssäsong och andra speciella tider på året kan relaterade produkter gå riktigt bra.

Ett stort misstag många människor gör när man startar någon typ av verksamhet, ingår dropshipping, är att om de ser andra människor gör det, tycker de att det är för konkurrenskraftigt och de kan inte göra några pengar i det. Ingenting kan vara längre ifrån sanningen. Om du ser mycket konkurrens blir det ett säkert tecken på en stor, hälsosam och lönsam marknad.

Skaffa inte ett för brett sortiment. För att ha riktigt många varor måste du också ha en hel del leverantörer. När kunderna handlar varor från olika leverantörer måste du betala flera frakter. Då blir vinstmarginalen mindre.

För att hitta de senaste produkterna och trenderna och för att se om din produkt eller nisch är populärt just nu - finns flera webbsidor du kan kolla på: Google Trends, Pinterest, Amazon, eBay, Coolhunting, TrendHunter m.fl. Du kan använda dom för att validera (eller eliminera) dina affärsidéer.

Hitta en dropshipper

Bestäm vad det är du skall sälja och leta sedan rätt på ett antal relevanta leverantörer. På nätet hittar du många Svenska och utländska leverantörer som erbjuder dropshipping.

De flesta företag du kontaktar kommer att vara mer än glada att prata med dig - du kommer trots allt att sälja deras produkter. Men du kanske behöver sälja in dig och din idé så att leverantören förstår att du kan branschen och e-handel. Du ska trots allt driva en webbutik som säljer deras produkter. När du ringer och frågar om att vara leverantör, hitta rätt person som kan svara på alla frågor du har, inklusive:

Vad är det grossistpris som de kan erbjuda dig på sina produkter? Du måste se till att grossistpriset de erbjuder är tillräckligt lågt för att du ska kunna generera en bra vinst baserat på vad dina kunder kan tänka sig betala.

Tar de en hanteringsavgift för fraktsändning? Om så är fallet, hur mycket? De flesta företag kommer helt enkelt att lägga till kostnaden till ditt grossistpris, men vissa kommer också att debitera dig en hanteringsavgift. Detta för att kompensera sina kostnader för att plocka, packa och bearbeta beställningen för dig.

Hur skickar de sina produkter? Nästan alla företag kommer att använda en stor rikstäckande leveransservice. Be dem att inkludera spårningsnummer med de orderbekräftelser de skickar. Detta sparar många potentiella problem när kunder frågar "Var är min order?"

Hur debiterar de dig? De flesta dropshipper-s fakturerar ditt kreditkort grossistpriset på produkten plus frakt och hantering så snart de får en beställning från dig. Med andra kan du kanske ställa in en månatlig faktureringsperiod där du skickar in betalning för alla beställningar i slutet av varje månad.

Hur hanterar de reklamationer och produktbyte? Var noga med att ta reda på vad deras policy säger för reklamation. Mest välrenommerade företag kommer att erbjuda någon form av garanti på sina produkter och kommer att hantera frågan för dig. På det här sättet, om en kund kontaktar dig med en retur, kan du helt enkelt berätta för dem att tillverkaren gärna kommer tala direkt med dem. Om din tillverkare inte accepterar reklamationer, se upp! Du kommer vara den som riskerar ersätta defekta varor för dina kunder.

En perfekt dropshipping-leverantör för nya företagare som startar sin första dropshipping-verksamhet skulle beskrivas så här: de är tillförlitliga, de erbjuder personliga varumärkesalternativ, de behöver inte några minimum beställningsköp, det finns inga medlemsavgifter, de skickar fort, de kommer skriva ut eller brodera dina egna mönster på alla sina produkter och de har ett extremt användbart kundservice team. Den perfekta leverantören hanterar hela utskrifts-, packnings- och leveransprocessen vilket innebär att du aldrig behöver hantera någon inventering.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo