Sälja och hyra ut begagnade kontorsmöbler

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Ibland skrivbord eller stol bara inte håller längre och det måste slängas. Och många företagare och hem kontorsarbetare kan vara tveksamma till att ge bort massor av pengar för att köpa nya kontorsmöbler och köper hellre begagnade saker som fortfarande är användbara. Omsättningen för begagnade kontorsmöbler är enorm.

Info

Det finns där ute en massa företag som har kontorsmöbler dem tröttnat på, funderar på att sälja eller rent av att slänga. Genom att byta tankesätt: att betrakta "skräp" som något bra - kan nya affärsidéer komma till stånd. De som väljer att sälja eller hyra ut begagnade kontorsmöbler har således bättre förutsättningar idag än för några år sedan. Det finns fördelar med att köpa eller leasa sin utrustning, om man får tro marknadskrafterna. Utrustning är nämligen dyr - framför allt för nystartade företag. 

En av de viktigaste faktorerna att tänka på när du vill starta en möbelverksamhet är att ha rätt plats. Du måste hitta en stor plats där du kan visa upp dina begagnade möbler.

Innan du börjar

Bestäm vilken typ av möbler och tillbehör som du vill hyra ut. Kanske du är bara intresserad av att leasa kontorsmöbler, eller kanske dina kunder kan vara även evenemang planerare och festlokaler. Vissa möbeluthyrare specialiserar på olika teman och utrustning. Ditt val kan återspegla din egen smak och intresse, eller så kan du ange ett behov på hemorten som inte uppfylls av andra butiker. 

Identifiera en ledig plats för ditt företag. Om du väljer att driva ditt företag på nätet uteslutande behöver du bara ett lager plats. Men om du vill köra ett företag med ett skyltfönster och utställningssalong, behöver du en plats som är synlig och i närheten av en bilväg. Du kan bygga en fantastisk utställningslokal, men om folk inte någonsin kör eller går förbi den, din exponering blir begränsad. 

Ditt utrymme bör vara tillräckligt stort för att visa olika möbler och prydnadsföremål samt tillhandahålla lagring för alla varor. Ordna din butik så att kunderna lätt kan gå igenom och titta på föremål.

Skapa ett utrymme för kassaregister och kundservice. Besök andra butiker. Ta del av saker de gör bra och saker som du inte tycker om i deras butiker. Utnyttja det du lär dig i din egen butik. 

Hyr eller köp en skåpbil eller lastbil. I början är det klokt att köpa ett försiktigt begagnat fordon. Om du redan har en personbil, kan en släpvagn vara lika klokt val för möbler leverans.

Köpa begagnade kontorsmöbler

Från små familjeföretags verksamhet till stora koncerner, företag använder massor av möbler år efter år, och oundvikligen, kommer möblerna bli utslitna av användning. Så, vad ska en organisation göra med alla sina begagnade möbler och utrustning? Det finns flera alternativ. Ett företag kan donera dem och uppnå något välgörande ändamål. Alternativt kan de slänga eller försöka sälja dem.

Ett av de enklaste och mest miljövänliga sätt att bli av med sina möbler är att låta återanvända dem. Köp begagnade möbler på loppisar, auktioner eller via handelsplatser på nätet. Köp begagnade kontorsutrustning direkt från företag som säljer den. Du bör få bra priser eftersom det inte finns någon mellanhand. Du kan också förhandla om priset.

Se till att du inspekterar möblerna som du köper, eftersom det kommer att vara "i befintligt skick" och du kommer inte kunna reklamera efter köpet.

Så säljer du begagnade kontorsmöbler

Det finns många nystartade företag som efterfrågar begagnad kontorsutrustning. Att hitta rätt plats där för att sälja begagnade kontorsmöbler är inte lätt, dock. Mycket beror på hur lokaltillgången ser ut i ditt område och hur mycket arbete och pengar du är villig att sätta i för att sälja dina möbler. 

Det finns några alternativ för att sälja begagnade kontorsmöbler. Ett av dem är din egen hemsida. Att använda nätet är nästan gratis och det finns ingen avgift och ingen provision när du säljer. Du måste skriva upp en lista och ta bilder av objekt som du vill sälja på nätet. Det finns inte någon garanti för att sälja omedelbart. När du använder hemsidan, riskerar du att få bitar som säljs av en i taget.

Placera en annons i den lokala tidningen. Det finns en kostnad för att göra detta, naturligtvis, men fördelen är att du förmodligen bara kommer att höra från seriösa köpare, eller de som är intresserade av att köpa det du säljer. 

Eftersom många av de människor som frågar om dina möbler kommer vilja sannolikt att se möblerna innan de bestämmer att köpa dem, innebär att du kan spendera en del tid för att visa dina möbler till potentiella köpare.

Anställ vid behov andra för att hjälpa kunder, inspektera och rengöra alla möbler, och hämta och leverera. Skapa ett köpavtal som anger det slutliga pris du betalar för begagnade möbler.

Ge säljare med ett kvitto på köp.

Sälja på kommission

Ett annat sätt att sälja är att sälja på kommission. Du lagrar möblerna i sin lagerlokal, behåller en provision för varje såld del och betalar ägarna som möbler säljs. Kunderna behöver inte avsätta tid för att sälja sina begagnade möbler själva och du behöver inte köpa dina möbler för att kunna starta försäljningen. Om du tar den vägen, se till att slutföra ett skriftligt avtal inklusive priset du som återförsäljaren planerar att sälja utrustning för och hur stor andel av priset kunden behåller. Köparen kommer själv och hämtar möblerna.

Hyra ut begagnade kontorsmöbler

För några år sedan var leasing av kontorsmöbler en liten industri. Nu domineras uthyrningen av företag som leasar kopiatorer, men många företag väljer att hyra nästan hela sin utrustning i form av ett "paketerbjudande". Vissa hyr månadsvis, medan andra erbjuder långsiktiga hyresavtal. Förutom det växande antalet leasingföretag kan man skönja fler trender på uthyrningsmarknaden för kontorsmöbler.

Utbudet av produkter som hyrs ut ökar hela tiden och priserna för leasing blir lägre och servicen bättre. Ofta ingår fri service i hyresavtalet. Eftersom fler och fler företag numera leasar sin kontorsutrustning håller möbeluthyrarna idag jämna steg med kundernas krav.

Ditt koncept kan vara exempelvis att köpa överblivna kontorsmöbler och sedan hyra ut dem till företag. Istället för att använda möbler slängs på soptippen, köper ditt företag dem och hyr ut eller säljer till andra företag. De betalar i regel rimligt pris för gamla möbler, men möblerna måste naturligtvis vara i gott skick eftersom de ska hyras ut senare. När du har ett större parti kontorsmöbler till uthyrning kan du prova med att annonsera och kontakta nyetablerade företag. Genom att leasa kontorsmöbler kan dem frigöra kontanter för andra ändamål. Samt göra något åt miljön.

Att uthyrningsföretaget står för transport och försäkring är något av en självklarhet. Om du står i begrepp att hyra ut kontorsmöbler för första gången, bör du jämföra de villkor som olika uthyrningsföretag erbjuder.

Fördelar och nakdelar med begagnade kontorsmöbler

Att investera i begagnade kontorsmöbler är – liksom leasing - ett bra sätt att frigöra pengar till annat. Genom att köpa kontorsmöbler begagnat sparar man i regel mer än hälften av detaljhandelspriset. Om en produkt som används på ett företag slutar tillverkas och det inte längre säljs nya reservdelar, kan man köpa begagnade reservdelar billigt istället för att byta ut hela produkten mot en ny. 

Nackdelar med begagnade kontorsmöbler är att du får inga garantier på en begagnad produkt. Detta innebär att du måste bekosta alla service- och reparationskostnader i framtiden. Även om möbeln verkar vara i gott skick, kan det finnas underliggande fel som inte framgår vid en ytlig inspektion. En begagnad kontorsmöbel har dessutom redan använts, vilket innebär att det kan finnas skador som förstör utseendet på produkten. Detta bör inte påverka funktionaliteten hos möbeln, men om dina uthyrare har kontor som används vid kundbesök vill de kanske inte demonstrera repad eller skadad utrustning för kunderna.

Marknadsföring

Marknadsför ditt företag genom mun till mun eller lägg flygblad. Mun till mun anses vara den bästa formen av reklam eftersom du inte behöver spendera en enda krona, du behöver bara be dina vänner och släktingar att sprida budskapet om ditt företag. 

Det är viktigt att bestämma dig målgrupp eftersom detta kommer att hjälpa dig att definiera ditt företags räckvidd. Dessutom kommer definiera din målgrupp hjälpa dig att avgöra vilken typ av möbler du behöver för att köpa och så småningom sälja. 

Specialisera på specifika typer av möbler exempelvis "småföretagare paket" eller möbler tillverkade av vissa typer av material, för att locka en utvald grupp av kunder. 

Annonserna själv på nätet eller i lokala tidningar och begär begagnade möbler från företag. Nämn vilka typer av möbler som du vill köpa och acceptabel kvalitet på möbler för att förhindra att behöva avvisa kraftigt skadade eller trasiga delar.

Ge gratis tjänst möbelhämtning för att uppmuntra upptagna människor att sälja sina begagnade möbler till ditt företag. Lista din begagnade möbler butik i online och skriv ut företagskataloger. Köp annonsutrymme på lokala radiostationer för att nå till kunderna som ofta sitter i bilen och lyssnar på radio.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg