Starta egen bokhandel
Key Info:

Starta en bokhandel är ett sätt att kombinera kärlek till böcker med en talang för affärer. Konkurrensen kan vara hård – senaste tendenserna visar att bokhandlare på nätet ökar kraftigt på bekostnad av traditionella bokhandlare. Stora bokhandel återförsäljare blir allt vanligare, men vissa konsumenter föredrar fortfarande att handla på en lokal bokhandel för en mer personlig upplevelse.
Info
Böcker har en universell betydelse, oavsett genre eller klassificering, vare sig det handlar om science fiction, romantik, thrillers och mystik, skräck, samtida litteratur, historiska litteratur, barn och ungdomslitteratur, skönlitteratur eller icke-fiktion etc. - du kommer säkert hitta en kund ivrig nog att köpa en titel eller två. Även om det kan vara svårt att konkurrera med stora bokhandelsföretag, om du fokuserar på en mindre nisch och erbjuder objekt svåra att hitta någon annanstans eller en unik butik atmosfär, kommer du att ha mycket mindre konkurrens (och större chans att lyckas).
Hyr en lämplig plats
Välj en plats för din bokhandel som har en bra mängd gångtrafik och är mycket synlig och lätt tillgänglig. Företrädesvis väljer du en plats som är nära eller bredvid en anläggning som ofta besöks av människor, en mataffär till exempel. För att ge din bokhandel bättre chans, försök välja ett område som inte är mättad med konkurrens.
Bestäm storleken på din lokal. Leta efter stora skyltfönster och gott om golvyta för hyllor. En större plats kan hålla en större mängd av lager därför kan det generera mer försäljning. Detta gäller i de flesta fall men du måste vara försiktig också. Du måste se till att storleken på din butik är proportionell mot efterfrågan eller den bedömda kundvolymen.
Interiören ska ha gott om utrymme, toaletter och andra bekvämligheter som gäller för just dina behov. Andra saker som behövs: hyllor, inventarieförteckning, fönsterskyltning, fåtöljer eller stolar, kaffemaskin, belysning, kontorsprylar m.m.
Planera
Kontakta bokförlag och grossister för att få böcker och produkter att sälja. Besluta om du vill sälja allmänna böcker eller om du vill bygga en marknadsnisch och sälja specialiserade böcker. Du kanske också vill inkludera andra produkter såsom kontorsmaterial, gratulationskort, ljudböcker, e-böcker och så vidare. Eftersom bokhandlarna varierar beroende på storlek, läge, typ, personal och erbjudna produkter, startkostnader varierar mycket också.
En affärsplan är viktigt eftersom det fungerar som ryggraden i din verksamhet och hjälper dig att ta reda på hur mycket det kostar att starta. Det kommer att guida dig och hålla dig fokuserad på ditt mål. Där planerar du bl.a. din verksamhetsinriktning, räknar startkostnader, projekterar läge och utrustning, hittar källa för ditt lager, analyserar marknadens behov, gör förteckning över konkurrens, planerar marknadsstrategi, prissättning, finansieringsplan, driftskostnader m.m.
Brand, stöld och andra katastrofer är ett hot mot bokhandel lager. Glöm inte att köpa ansvarsförsäkring för att skydda mot dem.
Konkurrens
Ett tätbefolkat område kan stödja flera bokhandlare, ett mindre ort kan oftast bara stödja en butik. Kartlägga dina konkurrenter i området. Du måste ha en klar uppfattning om hur framgångsrika (eller inte) dina konkurrenter är. Ta reda på varför det är så. Gör allt du kan för att vara mer kreativ i din marknadsföring. Ange ditt pris i nivå eller lägre än vad andra säljer och erbjud stimulans rabatter till återkommande kunder, om du kan.
Hitta din nisch
Forska den lokala marknaden för att identifiera din nisch. Bokhandel företag kan tillgodose allmänheten, även om det kan vara svårare att konkurrera med de stora lagren av bokhandlarkedjorna. Besöka lokala bokhandel för att identifiera en nisch där man kan möta konsumenternas behov.
Beställ böcker från en återförsäljares katalog eller spana på marknaden efter nya trender. Om det redan finns ett överflöd av bokhandlare, överväga att öppna ett antikvariat eller en bokhandel med specialiserade lager, t.ex. historia, resor, poesi eller fotografi. Förutom att lagra dina egna personliga favoriter, se till att inkludera böcker som tilltalar en bred publik. Mer specialiserade och sällsynta böcker kan säljas till högre priser.
Vissa bokhandeln fungerar som mini kulturhus så överväga att inkludera bekväma fåtöljer, öppen spis, kaffe disk och öppenscen för livemusik och litteraturevenemang.
Marknadsföring
Detta bör vara en prioritet. Alla vet hur viktigt är det att hitta kunderna för ett nyöppnad butik. Därför är det viktigt att attrahera och behålla så många kunder som möjligt. Utarbeta en marknadsföringsstrategi för att marknadsföra din butik och dina böcker.
Bokhandlare kan lita på traditionella marknadsföringsmetoder såsom fönster skyltning, men det krävs mer. Se till att din annonskampanj är inriktad för din målgrupp.
Om du planerar att sälja läroböcker, överväg att erbjuda "student rabatt" kampanjer för kurslitteratur. Dela ut flygblad till studenter på ditt lokala campus nära början av terminen för att främja bokhandeln.
Ge din bokhandel en personlighet - med skyltfönster och logotyp för att matcha. Om du gör din butik attraktiv och spännande utifrån, kommer folk att vilja komma in för att se vad det handlar om. Ljud eller musik, ljus, video - allt kan spela en viktig roll i reklam för din butik från gatan. Utnyttja ditt skyltfönster som mer än bara ett utrymme för att ge plats åt böcker.
Gå med i sociala medier, skapa gott rykte genom att sponsra en bokklubb och andra litteratur-relaterade händelser. Håll konstnärliga, musikaliska eller försäljnings evenemang som kommer att bidra till nya besökare, och håll dina befintliga kunder återvända för att se vad som är nytt.
Stora, öppna ytor med läs områden kommer att uppmuntra människor att "testa dina varor" i en bekväm miljö, vilket ofta leder till ökad försäljning. Skapa en speciell upplevelse för dina kunder som kommer att locka dem att komma tillbaka och besöka dig igen.